Etiketter

, , , ,

Vecka 9, februari 2014

Jag har nog aldrig sett krokusar titta upp redan i februari i min trädgård! Nu är det bara en tidsfråga innan rådjuren upptäcker dem också. Min gissning är att jag får behålla dem i exakt två dagar till.

IMG_9448

 

En bedrövlig syn

Ja, så här rangliga och bedrövliga blir pelargonerna när de får stå inne i huset i ett ”vanligt” fönster under vintern. De behöver vila och övervintra i ett svalt och mörkt utrymme. Men i brist på ett bra sådant så får alltså mina stå inne. Men nästa vinter så ska jag testa med förrådet eller badrummet i gäststugan, det måste bli bättre än om det här. Om jag inte glömmer bort att vattna dem förstås.

IMG_9437

Jag ger dem ändå en chans och klipper ner dem och passar på att ta ett par sticklingar också.

IMG_9438 IMG_9442

 

Vintertäckningen av ömtåliga växter låter jag ligga kvar men nu har jag klippt bort fjolårets julrosblad och de rangliga pionstänglarna som inte skyddar något utan bara ser tråkiga ut.

Här är några andra spaningar från trädgården denna vecka:

Vintertäckningen kommer att vara kvar ett tag till, framförallt över mina ömtåliga fjädersvansgräs.

IMG_9453

Vill jag ens veta vad son hänt är i rosplantan? Kan inte ens komma på vad det kan vara för fågel som råkat illa ut. Vilken fågel har nästan bara vita och lite gråspräckliga fjädrar?

IMG_9452

 

Första julrosblomman har slagit ut!

IMG_9445

 

Vitlöken som jag satt sent i höstas är på väg upp! Är nog skördeklar i sommar.

IMG_9450

 

Fortfarande full aktivitet vid fågelbordet. Småfåglarna verkligen älskar vårt fågelbord, nu lyckades jag inte fånga uppslutningen som det brukar se ut vid behållarna, de sitter och trycker i smällspirean och paradisbusken bredvid. Kan du se talgoxarna och blåmesarna? Här samsas också stora mängder domherrar till min stora förtjusning och steglits, bofink, koltrastar men även kråkor, duvor, fasaner, nötskrikor, ekorrar och ett och annat rådjur. Även om jag brukar försöka skrämma bort rådjuren….

IMG_9456

