Etiketter

, , , , , ,

Vecka 11, mars 2014

Nu blommar lilla solen!

IMG_9489 IMG_9488

 

Något mer som är litet, blommar nu och som man väldigt lätt missar är hasseln. Visst har den små söta röda pytte-blommor? Så små så att kameran höll på att få spel när jag skulle fota.

IMG_9468 IMG_9472 IMG_9473 IMG_9475 IMG_9478

 

I veckan har jag tagit bort vinterbelysningen i trädgården och på balkongerna. Var på Ulriksdals trädgård häromdagen och köpte lite vårblommor som får ersätta den borttagna vinterdekorationen. Så en härlig vårkruka ska jag ska plantera nu i helgen.

Jag tar också upp kampen mot rådjuren och spärrar av en av deras favoritflyktvägar.   Hela vägen längs vårt gärdsgårdsstaket har vi en osynlig plastlina just för att göra det obehagligt för rådjuren att hoppa över. Men just här hoppar de gärna ändå framförallt när en av dem har gjort det grova jobbet att spräcka linan gång efter gång efter gång. Nu tröttnade jag och kompletterade med ett grövre snöre. Skitfult ja. Men det får det vara värt kanske. Hoppas att det funkar nu ett tag. Ser att de även varit på ligusterplantorna jag satte i höstas.

IMG_9496

 

Sen blir jag glad över att mina andra julrosor är på G, bland annat denna hybrid som snart slår ut. Helleborus niger, den vita, knoppar också och slår snart ut.

IMG_9480

 

Och visst är videkissarna fina? Nu säger säkert någon att det där inte är vide utan sälg eller något annat. Vilket det mycket väl kan vara. Jag och vänner har spekulerat i om det där trädet verkligen är vide. Hursomhelst, kissen är mjuk och fin.

IMG_9494

 

Blommar just nu;

Julros                 Helleborus orientalis

Krokus

Tussilago            tussilago farfara

Hassel

IMG_9486 IMG_9484 IMG_9482

