Etiketter

, ,

Vecka 12 mars 2014

Denna vecka har jag klippt ner alla perenner och prydnadsgräs. Jag gjorde som de gör i Drömparken i Enköping, klipper ner allt tillbaka i rabatten så att det får multna på plats. Lite lade jag på komposten. På komposten (som är en vanlig trädgårdskompost) har jag nu börjat lägga organiskt köksavfall igen. Dvs äggskal, potatisskal, broccoli- och blomkålsskälkar, lökskal, kaffesump mm. Inget förädlat och inget som luktar eller drar till sig råttor.

IMG_9605 IMG_9607 IMG_9608 IMG_9609

I baljan ovan har jag planterat vårblommorna jag köpte på Ulriksdal förra veckan. Det är narcisser i mitten, en blå primula Blue Sapphire och små penséer.

Vi fick ju en omgång snö här tidigare i veckan då tomten var klädd i 20 cm vitt lager av snö. Men det är nu bortsmält och växterna fortsätter att växa. Nu har första blåsippan tittat fram!

Glöm inte att spara lökarna från blommor du köper och sätter inne som krukväxt, ex pärlhyacint, narcisser, tazetter mm. De planterar du i trädgården sen när tjälen är borta eller till hösten när du planterar andra vårlökar.

Blommar just nu:

Julros

Tussilago

Krokus

Blåsippa

