Etiketter

, ,

Vecka 13, mars 2014

Min kamera är på villovägar så jag kan inte fota trädgården som planerat idag. Det får bli ett inlägg med övervägande text istället. En bild har jag i alla fall och det är på de här besökarna som jag hittar varje år i komposten.

wpid-IMAG1783.jpg

Undrar om det kan vara ollonborre-larver men vet också att det finns andra som liknar dessa. Hm, vet ju inte riktigt vad jag ska göra med dem? Låta de sussa sött i komposten eller slänga bort dem?

Nu har jag vänt delar av komposten och använt färdig kompostjord till jordförbättring i de rabatter som behöver det mest (jag har tyvärr inte så mycket kompostjord att det räcker till hela trädgården). Jordförbättring a la Marina är att strö över ett tunt lager ovanpå jord och nerklippta perenner, sen får maskarna och naturen sköta sitt. Inte sitter jag på knä och rör runt med en kratta i alla fall.

Jag och min minsta tjej, Meja, hade en mysig stund när vi satt på golvet i vardagsrummet och sådde tomat- och krassefrön. Jag hällde i jord och hon frön. Nu har hon och jag sått sju sorters tomater, paprika och krasse.

Jag har plockat kvistar som blåst ner på tomten och samlat ihop så att vi kan göra en brasa nu innan eldningsförbudet startar.

Jag har också strött på vedaska tunt på gräsmattan som kalium- och kalciumhaltigt gödsel.

 

Blommar just nu:

Julros Helleborus niger och orientalis

Krokus

Tussilago

Blåsippa

Första porslinshyacinten

Första tete a teten

 

