Etiketter

, , ,

Vecka 15, april 2014

Redan förra helgen (v 14) klippte jag ner lavendel och örterna i örtagården. Jag noterade att isop, dragonen, oreganon, salvian och de flest av timjanplantorna överlevt. Malörten är död och persiljan visar sig pyttelite, vet inte om det blir något av den i år. Lavendeln såg lite risig ut vilket förvånar mig eftersom det har varit en mild vinter. Då måste det vara jorden som är problemet, de vill ju ha torr och sandig jord. Och det är inte den jord jag har där nere på platån men jag har blandat in grus mm för att göra de lite gladare, men ska förbättra med lite barkmull i år och se om det blir bättre.

Före lavendel-beskärning

Före lavendel-beskärning

Efter

Efter

Jag tänkte jordförbättra och rensa ordentligt i örtagården för det har letat sig in en hel del ogräs som tenderar tränga undan det andra. Och då ska jag också passa på att dela på oreganon för den börjar växa sig onödigt stor. En god vän och granne gjorde mig uppmärksam på att vi ju gjort örtagården som fredssymbolen! Har jag inte ens noterat själv.

IMG_9654

 

Vi har också spolat av trädäcket på båda balkongerna med högrycken, det ser mycket fräschare ut nu. Tyvärr har jag ingen före-bild, bara efter 😉

IMG_9669

 

Nu har jag också beskurit all hortensia, både Preziosa och vidjehortensia Anna-Belle samt liguster-häcken som jag planterade i höstas. Och tagit fram loungemöblerna i konstrotting som vi köpte förra året. Återkommer med bild.

IMG_9663 IMG_9662

Vitlöken växer på

Vitlöken växer på

Rabarbern tittar fram

Rabarbern tittar fram

Blåsippor och vitsippor i harmoni under stora eken

Blåsippor och vitsippor i harmoni under stora eken

Tete à tete

Tete à tete

Vårstjärna. Innan rådjuren var framme.

Vårstjärna. Innan rådjuren var framme.

En mäkta fet och välgödd domherre som knappt kunde få ner huvudet till marken. Kolla skillnaden med fåglarna bredvid.

En mäkta fet och välgödd domherre som knappt kunde få ner huvudet till marken. Kolla skillnaden med fåglarna bredvid.

 

Blommar just nu:

Krokus

Tete à tete

Porslinshyacint

Blåsippa

Vårstjärna (scilla)

Vitsippa

Lungört

 

 

