Etiketter

, , , ,

Vecka 18, april-maj 2014

Nytt som slagit ut i veckan är nya narcisser, norsk brudspirea, kungsängslilja, rhododendron Impeditum Select och en klättrande clematis sibirica.

Fått en hel del gjort både inne och ute i veckan. Trots kalla dagar. Omplanterat samtliga tomatplantor och de är för många för att få plats inne så de får stå ute i kylan, men med ett lager kraftig fiberduk runt sig. Kanske inte att rekommendera för efter inspektion noterar jag att vissa plantor inte klarat sig. Och hur de gillar haglet som just nu i skrivande stund kastar sig ner på marken får vi väl se… Jag har också sått nya frön inne; sommarblommor, prydnadsgräs, malvor, pumpa och nya solrosfrön mm. Solros och squash som jag sådde i RootMastern för drygt en vecka sedan hade vuxit sig så höga så de slog i taket. De har jag nu omplanterat i nya krukor inne, de får vänta innan de planteras ut. Jag har också omplanterat två tropiska inneväxter och planterat pelargonsticklingarna som jag tog i början på våren.

Såg att det börjat komma upp tistlar i min för i höstas nyplanterade rosslänt. De har jag plockat med ogräsvapnet som P köpte för ett par år sedan, ett villkor för att han skulle blanda sig i ogräsbekämpningen. Det fina är att mitt experiment ändå verkar fungera. I höstas när jag planterade de barrotade rosplantorna ’Flora plena spinosissima’ alias Finlands vita ros, funderade jag mycket på hur jag skulle hålla ogräset borta de första åren innan rosorna tränger undan det själva. Funderade på olika täckdukar men bestämde mig till sist för att lägga ut dagstidningar och sedan lite täckbark för att hålla de på plats. Inte vackert men tidningarna kommer förhoppningsvis vara förmultnade till nästa år. Täckdukar är inte så himla vackert heller och framförallt dyrare. Det är inte mycket ogräs som hittills tagit sig igenom tidningarna och de tistlar som letat sig upp har gjort det i skarvarna som bildats av att rådjuren trampat runt och dragit isär tidningarna.

Det stora jobbet ute har varit att gräva upp och fixa till örtagården. Upp med alla plantor, rensa bort lagret av ogräs, jordförbättra med planteringsjord och sedan tillbaka med plantorna efter viss omorganisation. Här samsas nu gräslök, salvia, dragon, isop, oregano, olika slags timjan och persilja.

Men det som tagit mest tid i veckan har faktiskt varit innejobb i form av att få färdigt inne i barnens respektive rum. Gå igenom oändligt många kassar och lådor med leksaker och sortera, städa och inreda. Äntligen klart! Nu har jag bara att stryka gardinerna och få upp sänghimmeln i Moas rum. Återkommer med bilder i eget inlägg.

Blommar just nu:

Vitsippa
Lungört
Påsklilja
Påsklilja, Narcissus Mount Hood
Påsklilja, Narcissus Triandrus Thalia
Pärlhyacint
Gullviva
Forsythia
Körsbärsträden (Stella och Van)
Norsk brudspirea
Kungsängslilja
Rhododendron, Impeditum Select
Sibirisk klematis, Clematis Sibirica 

tomatplantor i behov av omplantering

tomatplantor i behov av omplantering

 

omplanterade

omplanterade

IMG_9786

Rhododendron Imperium Select

Rhododendron Imperium Select

Rhododendron 'Impeditum Select' framför azalea och japansk lönn 'Acer palmatum Atropurpureum'

Rhododendron ‘Impeditum Select’ framför azalea och japansk lönn ‘Acer palmatum Atropurpureum’

Clematis Sibirica riga

Clematis Sibirica riga

Clematis Sibirica riga

Clematis Sibirica riga

Kungsängslilja bland narcisser

Kungsängslilja bland narcisser

Fina kungsängsliljan, Upplands landskapsblomma.

Fina kungsängsliljan, Upplands landskapsblomma.

Örtagården är omorganiserad och rensad

Örtagården är omorganiserad och rensad

Gullviva

Gullviva

gullviva

gullviva

Pärlhyacint

Pärlhyacint

Narcissus Triandrus Thalia

Narcissus Triandrus Thalia

Narcissus Triandrus Thalia

Narcissus Triandrus Thalia

Acer palmatum Atropurpureum. Japansk lönn är vacker när den ska slå ut.

Acer palmatum Atropurpureum. Japansk lönn är vacker när den ska slå ut.

Några färre blommor på Van-trädet men det genererade å andra sidan inga bär förra året.

Några färre blommor på Van-trädet men det genererade å andra sidan inga bär förra året.

I år hoppas vi på fler körsbär från trädet Stella. Det levererade fem bär första året vilket var ifjol.

I år hoppas vi på fler körsbär från trädet Stella. Det levererade fem bär första året vilket var ifjol.

IMG_9832

röd gullviva

röd gullviva

Vackert med dagg i daggkåpan

Vackert med dagg i daggkåpan

Nässlorna är välkomna. Av de gör jag nässelvatten som jag gödslar med.

Nässlorna är välkomna. Av de gör jag nässelvatten som jag gödslar med.

Någon har varit och gnagt på svarta vinbärsbusken

Någon har varit och gnagt på svarta vinbärsbusken

Samma buske ser inte helt frisk ut. Frostskada? Virus?

Samma buske ser inte helt frisk ut. Frostskada? Virus?

 

Röda vinbärsbusken ser ut att må bättre.

Röda vinbärsbusken ser ut att må bättre.

 

Rosslänten

Rosslänten

Tidningstäckning i rosslänten

Tidningstäckning i rosslänten

Norsk brudspirea

Norsk brudspirea

Norsk brudspirea. Denna häckväxt omringade mitt föräldrahem (och gör fortfarande) så doften och blomningen påminner mig om mina barndomsvårar.

Norsk brudspirea. Denna häckväxt omringade mitt föräldrahem (och gör fortfarande) så doften och blomningen påminner mig om mina barndomsvårar.

omplanterad sydostasiatisk växt

omplanterad sydostasiatisk växt

Ett misstag när jag putsade till rhododendron 'Cunningsham white' blev en fin blomma inne..

Ett misstag när jag putsade till rhododendron ‘Cunningsham white’ blev en fin blomma inne..

Närmast: solrosor på väg upp och nu i större krukor. Längst bort: små paprikaplantor som såddes för några veckor sedan.

Närmast: solrosor på väg upp och nu i större krukor. Längst bort: små paprikaplantor som såddes för några veckor sedan.

