Etiketter

, ,

Vecka 20, maj 2014

Äntligen kom det fina vädret tillbaka i helgen som var. Finast just nu är narcisserna, den ena vackrare än den andra.

IMG_9979 IMG_9978 IMG_9976 IMG_9973

Thalia

Thalia

Thalia

Thalia

Mount Hood

Mount Hood

Pink pride

Pink pride

Acropolis

Acropolis

Rhododendron Cunningsham white och Impeditum Select är också fina.

IMG_9970

Cunninghams white

Cunninghams white

Cunninghams white

Cunninghams white

Rhododendron Cunningham white

Rhododendron Cunningham White

IMG_9964

 

 

Förra veckan gjorde jag iordning odlingslådorna och sådde sallad, kål, sockerärtor, bönor, morot samt krasse och dill i örtagården. Jag har också strött ut frön av ringblommor och sommarmalva.

IMG_9980

 

Hur gick det med mina tomater ute i kylan? Inte så bra…Rekommenderas alltså inte att omplantera och sätta ut plantorna precis i tajming med riktigt kalla dagar och nätter. Vi får se om de återhämtar sig. Tur ändå att jag har sått några till som jag inte planterat ut än.

IMG_9957

Övrigt från veckan som var

Örnbräken

Örnbräken

Och vad gör ni två då? Inte fler vinbärssnäckor väl? Jag har ju redan hela tomten full..

Och vad gör ni två då? Inte fler vinbärssnäckor väl? Jag har ju redan hela tomten full..

Glad att i alla fall en av mina två buskpioner överlevde flytten i höstas. Men den är medtagen och blomning uteblev.

Glad att i alla fall en av mina två buskpioner överlevde flytten i höstas. Men den är medtagen och blomning uteblev.

Gökärt?

Gökärt?

Ormbunke/bräken

Ormbunke/bräken

Hägg

Hägg

Hägg

Hägg

Hägg

Hägg

Hatkärlek till björken. Är ett av de vackraste träd vi har men jösses vad de skräpar ner. Hela året...Här ligger hängen i örtagården som jag ju rensade för två veckor sedan.

Hatkärlek till björken. Är ett av de vackraste träd vi har men jösses vad de skräpar ner. Hela året…Här ligger hängen i örtagården som jag ju rensade för två veckor sedan.

P har sprutat och bränt bort ogräs

P har sprutat och bränt bort ogräs

IMG_9981

Lupinblad

Lupinblad

Ormbunke/bräken

Ormbunke/bräken

Några vitsippor blommar fortfarande, de som står lite skuggigt som här.

Några vitsippor blommar fortfarande, de som står lite skuggigt som här.

Blommar just nu:

Vitsippa
Lungört
Påsklilja
Andra narcisser, bl a Triandrus Thalia, Acropolis, Mount Hood, Pink Pride
Pärlhyacint
Gullviva
Forsythia
Körsbärsträden (Stella och Van)
Norsk brudspirea
Rhododendron, Impeditum Select
Sibirisk klematis, Clematis Sibirica
Blåstjärna
Ormöga
Hägg
Rhododendron Cunninghams white
Tusensköna
Humleblomster
Buskrosling/Japanese mountain fire

 

