Etiketter

, , , , , ,

 

Vecka 21, maj 2014

Nu doftar det härligt i trädgården av syren, spirea och guldazalean (azalea pontica).

Azalea pontica framför lönn

Azalea pontica framför lönn

IMG_0081 IMG_0082

syren

syren

syrenhäcken

syrenhäcken

Jag har sått bondbönor och satt potatis men hade inte tillräckligt med plats i odlingslådorna så vi fick köpa två jättestora svarta plastbaljor som jag ska sätta fler i. Sen har jag varit och köpt mängder med sommarblommor mm. Jösses vad jag har handlat. I väntan på plantering står nu några plantor under carporten i skydd för starka solen och andra har jag redan planterat. Vissa chansar jag på att de klarar sig men några har jag täckt in med fiberduk som skydd för ev. kyla och för stark sol.

IMG_0068 IMG_0067

"Spökena" är krukorna som jag vill skydda mot ev. kyla eller stark sol nu under helgen då vi åker iväg.

”Spökena” är krukorna som jag vill skydda mot ev. kyla eller stark sol nu under helgen då vi åker iväg.

Olivträd i kruka och svarta violer

Olivträd i kruka och svarta violer

IMG_0095

 

Har också plockat granskott för att göra min sirap som används som hostmedicin på vintern. Visar hur jag gör det i ett eget inlägg.

Några fler avvarter från klematisen som jag visade i ett inlägg förra veckan.

IMG_0079 IMG_0078 IMG_0077 IMG_0075 IMG_0073 IMG_0072 IMG_0071

 

Övrigt i trädgården just nu:

Humleblomster

Humleblomster

IMG_0089

rhododendron Percy Wiseman framför rhododendron Cunninghams White

rhododendron Percy Wiseman framför rhododendron Cunninghams White

Allium på G

Allium på G

Förgätmigej i samklang med stjärnflockeblad

Förgätmigej i samklang med stjärnflockeblad

Blommar just nu:
Narcisser, bl a Triandrus Thalia, Acropolis, Mount Hood, Pink Pride
Gullviva
Norsk brudspirea
Sibirisk klematis, Clematis Sibirica
Hägg
Rhododendron Cunninghams white
Tusensköna
Humleblomster
Buskrosling/Japanese mountain fire
Guldazalea/azalea pontica
Syren
Vit löjtnantshjärta
Förgätmigej

