Etiketter

, , , , , ,

Vecka 22, maj 2014

Jag gillar faktiskt att gå runt och vattna trädgården på kvällarna, speciellt vid den här tiden då ena hämtstället omges av hundkex. Det är så fint! Detta är vår kran för mälarvattnet, så att vi slipper använda dricksvatten till vattningen. Hur bra som helst.

Mitt vattenhål

Mitt vattenhål

 

I veckan har det blivit en hel del ogräsrensande framförallt nere på platån och i slänterna. Ett ogräs som får vara kvar lite till är förgätmigej som spridit sig enormt nere på platån. Just nu ser jag fördelen av att det tränger bort en hel del annat mer svårbekämpat ogräs därnere så jag låter de hållas lite till, sedan kommer jag dra upp dem.

Förgätmigej dominerar. Tyvärr är det nog den sort som heter åkerförgätmigej och som blir lång och ranglig med små blommor.

Förgätmigej dominerar. Tyvärr är det nog den sort som heter åkerförgätmigej och som blir lång och ranglig med små blommor.

IMG_0212

 

Jag har också planterat nya lavendelplantor där de gamla dött. Och fortsatt plantera krukor till uteplatserna och då passat på att få ner små plantor av ekorrgräs, petunia, solros och malva mm som jag tidigare sått inne i krukor också. Resten av potatisen har åkt ner i stora plastkrukor och nu har även squash-plantorna flyttat ut i stora byttor.

Finast just nu är nog rhododendron Percy Wiseman. Och kirigslöken, allium.

IMG_0163 IMG_0162 IMG_0157

Rhododendron Percy Wiseman

Rhododendron Percy Wiseman

Rhododendron Percy Wiseman

Rhododendron Percy Wiseman

 

Rhododendron Percy Wiseman

Rhododendron Percy Wiseman

Allium Purple Sensation

Allium Purple Sensation

IMG_0210

 

Övrigt i trädgården just nu:

Gul och orange azalea

Gul och orange azalea

Nyckelpiga på rhododendron Persil.

Nyckelpiga på rhododendron Persil.

Rhododendron Persil

Rhododendron Persil

azalea pontica

azalea pontica

IMG_0167

Min ormbunkelund. Kommer bli ännu vackrare om 1-2 veckor då lupinerna blommar.

Min ormbunkelund. Kommer bli ännu vackrare om 1-2 veckor då lupinerna blommar.

IMG_0208

Tusensköna

Tusensköna

Aftonstjärna

Aftonstjärna

Min try är alldeles inklämd mellan spirea och forsythia. Måste nog flytta den i år om den ska överleva.

Min try är alldeles inklämd mellan spirea och forsythia. Måste nog flytta den i år om den ska överleva.

Vit löjtnantshjärta. En planta som tyvärr blir mindre och mindre för varje år.

Vit löjtnantshjärta. En planta som tyvärr blir mindre och mindre för varje år.

Vår fina stora ek.

Vår fina stora ek.

Rönn

Rönn

Ormbär.

Ormbär.

Midsommarblomster har letat sig in på tomten.

Midsommarblomster har letat sig in på tomten.

Nässelvatten som är utmärkt gödselvatten för de flesta växter, bl a tomatplantorna. Spädes med ca tio delar vatten. Ställ hinken i ett bortglömt hörn eller sätt lock på för inte luktar det hallon efter ett tag...

Nässelvatten som är utmärkt gödselvatten för de flesta växter, bl a tomatplantorna. Spädes med ca tio delar vatten. Ställ hinken i ett bortglömt hörn eller sätt lock på för inte luktar det hallon efter ett tag…

 

 

Blommar just nu:

Klematis
Tusensköna
Humleblomster
Guldazalea/azalea pontica
Syren
Vit löjtnantshjärta
Förgätmigej
Rönn
Orange azalea
Rhododendron Percy Wiseman
Allium Purple Sensation
Hundkex
Alunrot
Aftonstjärna
Humleblomster

