Etiketter

, ,

Vecka 23, juni 2014

Visst låter det romantiskt med blomnamnen morgonstjärna och aftonstjärna? Som hämtade från en dikt eller saga. Här är de i alla fall och de blommar just nu.

Morgonstjärna ihop med astilbe

Morgonstjärna ihop med astilbe

Morgonstjärna (Ornithogalum umbellatum L)

Morgonstjärna (Ornithogalum umbellatum L)

Aftonstjärna (Ornithogalum nutans)

Aftonstjärna (Ornithogalum nutans)

 

Jag ser att rådjuren har varit och knipsat av jordgubbarna så jag har tillfälligt skyddat lådorna med det som fanns till hands…

IMG_0296

 

Jag fortsätter att köpa växter (bara tilläggshandlar lite…) och plantera krukor. Fyndade på Plantagen, de sålde malvaplantor och jättevallmo för 15 kr styck så de har jag drygat ut ett par rabatter med. Där slog jag också till på tre amplar som jag gillade. På Ulriksdals Trädgård hittade jag något att fylla amplarna med. Hängverbena och dessa otroligt vackra klöverbladen. Jag bara älskar dessa, jag har handlat föregående år på Ulriksdal och haft de i krukor och blomlådor för att sedan plantera ut de i rabatterna som marktäckare. Helt underbara färger och mönster. Den här röda har jag inte sett förut, kunde bara inte motstå.

Nyinköpt från Ulriksdals Trädgård

Nyinköpt från Ulriksdals Trädgård

Och här en annan variant som jag satt ut som marktäckare i flera rabatter.

Och här en annan variant som jag satt ut som marktäckare i flera rabatter.

Körsbärsbenved och europeisk benved blommar med ganska oansenliga små blommor nu. Det är ju höstfärgerna och fröställningarna som är den stora behållningen av dessa växter men ändå kul att se de små blommorna.

Körsbärsbenved

Körsbärsbenved

Europeisk benved

Europeisk benved

Körsbärsbenved och europeisk benved

Körsbärsbenved och europeisk benved

En buske som blommar överdådigt är paradisbusken, den har börjat blomma nu i veckan och nästa vecka kommer det vara ett stort rosa hav här.

Paradisbuske

Paradisbuske

Underbara paradisbusken börjar slå ut

Underbara paradisbusken börjar slå ut

Övrigt i trädgården

Alunrot

Alunrot

Alunrot

Alunrot

Akleja 'Nora Barlow'

Akleja ‘Nora Barlow’

Azalea

Azalea

Platån

Platån

Prakttry

Prakttry

Björkspirea

Björkspirea

Björkspirea

Björkspirea

Kantnepata

Kantnepata

Kirgislök och kantnepata

Kirgislök och kantnepata

Tomatplantorna har hämtat sig någorlunda efter köldchocken för några veckor sedan. De är på G men kommer nog ta lite tid på sig.

Tomatplantorna har hämtat sig någorlunda efter köldchocken för några veckor sedan. De är på G men kommer nog ta lite tid på sig.

Daggkåpa

Daggkåpa

Platån

Platån

Lupin med ormbunke

Lupin med ormbunke

Lupiner

Lupiner

Blommar just nu:

Klematis
Tusensköna
Guldazalea/azalea pontica
Syren
Vit löjtnantshjärta
Förgätmigej
Rönn
Orange azalea
Rhododendron Percy Wiseman
Allium Purple Sensation
Hundkex
Alunrot
Aftonstjärna
Humleblomster
Morgonstjärna
Kantnepata
Azalea Perzil
Rhododendron Impeditum
Smultron (blommor)
Gråtimjan, Thymus pseudolanuginosus
Rhododendron Ramapo
Midsommarblomster
Rosenplister
Saxifraga
Prakttry
Björkspirea
Paradisbuske
Prästkrage
Kantnepata
Rosa azalea
Lupin

 

 

 

