Vecka 24, juni 2014

De har tagit flera år på sig, aklejorna, men i år blommar de verkligen och låter mig njuta av deras graciösa blommor.

Black Barlow

Black Barlow

IMG_0390 IMG_0389 IMG_0346

Nina Barlow

Nina Barlow

IMG_0453

De växer i flera rabatter, bland annat här på platån tillsammans med jättedaggkåpa, prydnadsgräs mm.

IMG_0360 IMG_0452

 

Jag älskar lupiner och tycker de är fantastiskt fina som här med gräs och ormbunkar.

IMG_0457 IMG_0458 IMG_0459

 

Underbara paradisbusken står nu i full blom!

IMG_0375 IMG_0377

 

Jag har försökt putsa den stora klematisen som klär in ena husväggen vid entrén. Fick avbryta då jag upptäckte ett litet fågelbo med pyttesmå levande fågelungar mitt inne i klematissmeten. Var bara att försöka bädda in det igen och backa bakåt. Jag har i alla fall tagit bort den klematis som håller på att kväva buskroslingen och rhododendron i samma rabatt. Men jag har bara putsat, inte dragit upp med roten för de behöver jag till att klä in en spaljé vid vår gäststuga lite senare i sommar eller höst.

Har också trimmat brudspireahäcken, jag låter den växa ganska yvigt men tar bort sådant som sticker ut och för högt samt håller den tillbaka från trappan som leder ner till platån.

Spireahäcken vid trappan ner till platån är klippt

Spireahäcken vid trappan ner till platån är klippt

Något annat som är fantastiskt vackert just nu är näsorna på japanska lönnen. Lönnen i sig är jättevacker men färgerna på näsorna är otroliga, de nästan lyser. Synd bara att lönnen tyvärr varje år får vissna grenar. Har sökt på nätet efter svar men det verkar kunna vara allt från frostskador till virus eller att den står för blött eller för torrt…Hoppas att den klarar sig.

IMG_0374  IMG_0340

 

Övrigt i trädgården

Kantnepata

Kantnepata

Nypon- eller stenros

Nypon- eller stenros

Porslinsblomman blommar inne och doftar underbart

Porslinsblomman blommar inne och doftar underbart

Bräcka/Saxifraga , tror det är saxifraga umbrosa

Bräcka/Saxifraga , tror det är saxifraga umbrosa

Smällspirean håller på att slå ut

Smällspirean håller på att slå ut

Tusensköna, saxifraga mm

Tusensköna, saxifraga mm

Honungslök, en lite utslagen och fortfarande knopp

Honungslök, en lite utslagen och en fortfarande knopp

Humleblomster, dess hår skimrar så fint i solen

Humleblomster, dess hår skimrar så fint i solen

Trädgårdsnäva Katherine Adele. Geranium oxonianum

Trädgårdsnäva Katherine Adele. Geranium oxonianum

Smällspirea Diabolo

Smällspirea Diabolo

Myran kanske gillar det här stadiet bäst men jag kan knappt vänta tills pionen slagit ut.

Myran kanske gillar det här stadiet bäst men jag kan knappt vänta tills pionen slagit ut.

Mina prakttryn som behöver flyttas innan de kläms ihjäl mellan intilliggande forsythia och spirea

Mina prakttryn som behöver flyttas innan de kläms ihjäl mellan intilliggande forsythia och spirea

Blommar just nu:
Tusensköna
Vit löjtnantshjärta
Förgätmigej
Allium Purple Sensation
Hundkex
Alunrot
Humleblomster
Morgonstjärna
Kantnepata
Azalea Perzil
Smultron (blommor)
Gråtimjan, Thymus pseudolanuginosus
Midsommarblomster
Rosenplister
Saxifraga
Prakttry
Björkspirea
Paradisbuske
Prästkrage
Rosa azalea
Lupin
Körsbärsbenved
Europeisk benved
Trädgårdsnäva Katherine Adele
Fylld pimpinellros Finlands vita ros Plena spinosissima
Stenros (alternativt nypon)

 

