Etiketter

, ,

Vecka 25, juni 2014

Vi har haft en jättefin och mysig midsommarhelg i goda vänners lag. Vädret till trots. Vi var ute hela dagen fram till efterrätten på kvällen, så vi trotsade kylan bra tycker jag.

Två underbara pioner har slagit ut och de är verkligen några av mina favoriter i trädgården. Den fylliga doftar helt underbart, som liljekonvaljer, och jag skulle vilja ha en parfym med den doften. Jag tror att det är en Festiva Maxima och jag har den precis till vänster om entré så ibland är den doften det första man känner när man kommer går ut eller kommer hem. Den andra luktar 80-talstuggummit Jenka, men inte lika starkt som Festiva Maximan.

Pion

Pion Festiva Maxima. Tror jag.

Pion Festiva Maxima. Tror jag.

IMG_0692 IMG_0720

 

Jag gillar verkligen honungslök (allium bulgaricum). Jag spanade in dem i England förra sommaren och tänkte att sådana ska jag ha. Det roliga var att jag hade glömt bort att jag redan tänkt den tanken hösten innan när jag stod och valde lökväxter i affären. Så kort efter vi kom hem från England dök de ju upp i trädgården. Plötsligt händer det, liksom.

IMG_0684

Honungslök

Honungslök med jättedaggkåpa

I veckan som har varit har jag rensat en del i rabatterna men har det mesta ogräs kvar… Kupat potatis har jag också gjort. Sen har vi ju fått en ny gärdsgård! Vi har renoverat den del som har börjat luta så vi har fått fin hjälp av en expert på området, se mer om det projektet här.

Övrigt i trädgården:

Smällspirea bredvid paradisbuske

Smällspirea bredvid paradisbuske

Smällspirea

Smällspirea

Gammal klätterros från Ps föräldrahem

Gammal klätterros från Ps föräldrahem

Potatis i baljan växter på fint

Potatis i baljan växter på fint

Squash i balja

Squash i balja

Smällspirea Diabolo

Smällspirea Diabolo

Smällspirea Diabolo

Smällspirea Diabolo

Daggkåpa och ursöta kvicklök (allium roseum)

Daggkåpa och ursöta kvicklök (allium roseum)

IMG_0696

Hängmattan har flyttat ut

Hängmattan har flyttat ut

 

 

 

 

 

Blommar just nu:

Tusensköna
Vit löjtnantshjärta
Förgätmigej
Hundkex
Alunrot
Kantnepata
Smultron (bär)
Gråtimjan, Thymus pseudolanuginosus
Rosenplister
Saxifraga
Prakttry
Björkspirea
Paradisbuske
Prästkrage
Rosa azalea
Lupin
Trädgårdsnäva Katherine Adele
Fylld pimpinellros Finlands vita ros Plena spinosissima
Stenros (alternativt nypon)
Akleja, olika sorter
Kvicklök (allium roseum)
Pion Festiva maxima
Vit pion
Honungslök (allium bulgaricum)
Jättedaggkåpa
Smällspirea
Smällspirea diabolo

