Etiketter

,

Vecka 26, juni 2014

Regn, regn, regn. Ikväll har det verkligen öst ner.

wpid-imag0228.jpg

 

Men som tur är började det regna först kl. 18 här i Bålstatrakten och då hade redan den stora visningsdagen ägt rum. Idag öppnade många duktiga trädgårdstalanger upp sina inspirerande trädgårdar och jag besökte två av dem, Walderös i Kungsängen och Tant Otteskrufvs trädgård i Bålsta. Båda bjuder på härliga trädgårdar där man verkligen känner av odlarglädjen. Jag tar med mig många fina idéer därifrån. Här är några bilder från dem.

Från Walderös

Jag älskade verkligen hur de jobbat med rumsindelning, intressanta växter och träd och kuperat landskap. Jättefin och harmonisk trädgård.

wpid-imag0216.jpg wpid-imag0215.jpg wpid-imag0213.jpg wpid-imag0212.jpg wpid-imag0211.jpg wpid-imag0210.jpg wpid-imag0209.jpg

 

Från Tant Otteskrufvs trädgård

En lekfull och lummig trädgård med stor kreativitet. Hennes praktbetonika var verkligen fin, nu missade jag att fota den, den skymtar nere i vänstra hörnet på en av bilderna. Men jag fick med lite annat härligt.wpid-imag0225.jpg wpid-imag0224.jpg wpid-imag0222.jpg wpid-imag0219.jpg wpid-imag0218.jpg

wpid-imag0217.jpg

 

I veckan har jag rensat bort det mesta ogräset i slänten där jag ska plantera klätterhortensia. Sen har jag lagt svart barkduk över slänten och ska på så sätt förhoppningsvis kväva ogräset i väntan på att hortensian ska breda ut sig.

Min egen praktbetonikan är fin, den har till och med slagit ut ännu mer sedan denna bild togs och ytterligare pioner har också slagit ut.

Praktbetonika

Praktbetonika

 

Blommar just nu:

Alunrot
Kantnepata
Smultron (bär)
Gråtimjan, Thymus pseudolanuginosus
Rosenplister
Saxifraga
Prakttry
Paradisbuske
Prästkrage
Trädgårdsnäva Katherine Adele
Fylld pimpinellros Finlands vita ros Plena spinosissima
Stenros (alternativt nypon)
Kvicklök (allium roseum)
Pioner, bl a Festiva maxima
Honungslök (allium bulgaricum)
Jättedaggkåpa
Smällspirea diabolo
Praktbetonika
Nejlika

//Marina

