Etiketter

, ,

Vecka 27, juli 2014lt

Härligt med värme! Nu när jag skriver det här har äntligen värmen kommit och vi har haft riktigt sköna sommardagar med bad och lek.

Nu blommar en av mina favoriter, stjärnflocka. Den är så gracil och vacker både som samplanteringsväxt men också i sig själv.

IMG_1047

Stjärnflocka med kantnepata

Stjärnflocka med kantnepata

Jag har stora häckar med rosenspirea och det är en användbar och vacker växt. Fyller upp en bukett jättefint.

Rosenspirea

Rosenspirea

Förra veckan fick jag så äntligen till slänten med klätterhortensian. Det tog sin lilla tid att ta sig igenom både den stenrika jorden och markduken vi har en bit ner under jorden. Som jag har ångrat att vi lade den där gråa markduken när vi byggde platån. Den har bara varit till bekymmer faktiskt. Lite rötter har den kanske hållit undan men det har ändå varit ogräsens eldorado där nere, det är endast där jag planterat perenner som de trängs bort någorlunda. Så ogräset slapp vi inte ändå och vilket tråkigt jobb vi haft med att klippa sönder duken varenda gång vi skulle plantera något med lite djup. Inte kul att stöta i den när man gräver…

IMG_1094

Nu är det bara hoppas att klätterhortensian trivs här och jag är medveten om att den kan ta några år på sig innan den sätter fart. Därför har jag lagt ut den svarta barkduken som jag hoppas håller tillbaka det mesta. Tyvärr räckte den inte helt så jag får komplettera.

Jag har sått ny omgång med sallad och morötter, den första sådden tog sig inget vidare. Men jag har börjat skörda potatis! Den är jättefin och god.

Jo, sedan har jag ju tagit upp kampen mot både rådjur och sniglar. P håller på att sätta upp elstängsel runt tomten mot rådjuren och jag har gillrat ölfällor mot sniglarna så att jag får vila lite mellan plockandet. De äter upp jordgubbar och annat. Först rensade rådjuren jordgubbslandet och sedan tog sniglarna över och tog det sista som var kvar. Barnen har fått en varsin jordgubbe hittills. Inte roligt… Så här ser det ut i trädgården efter framförallt rådjurens framfart.

IMG_1008

IMG_1086 IMG_1085 IMG_1078 IMG_1077 IMG_1054

 

Tur är att det finns annat att titta på trädgården. Som det här till exempel.

Smällspirea Diabolo

Smällspirea Diabolo

IMG_1084 IMG_1083

Lejongap

Lejongap

Silvermartorn

Silvermartorn

Silvermartorn

Silvermartorn

Lavendel

Lavendel

Salvia

Salvia

Timjan

Timjan

Allium roseum och jättedaggkåpa

Allium roseum och jättedaggkåpa

Pion och jättedaggkåpa

Pion och jättedaggkåpa

Rosenplister och jättedaggkåpa

Rosenplister och jättedaggkåpa

Klätterros New Dawn

Klätterros New Dawn

IMG_1058 IMG_1055

Vidjehortensia Anna-Belle

Vidjehortensia Anna-Belle

IMG_1045

 

Blommar just nu:

Alunrot
Kantnepata
Smultron (bär)
Gråtimjan, Thymus pseudolanuginosus
Rosenplister
Saxifraga
Prakttry
Paradisbuske
Trädgårdsnäva Katherine Adele
Kvicklök (allium roseum)
Pioner, bl a Festiva maxima
Jättedaggkåpa
Praktbetonika
Nejlika
Rosenspirea
Silvermartorn
Malva
Vidjehortensia Anna-Belle
Stjärnflocka
Klätterros New Dawn
Gammal champagnefärgad ros från Ps föräldrahem
Lavendel
Timjan
Salvia

//Marina

