Etiketter

, ,

Vecka 34, augusti 2014

Trädgårdsarbetet har legat lite nere. Jag väntar på att få sätta ner vissa sommarblommor och utekrukväxter som gjort sitt nu i jorden (så att de förhoppningsvis självsår sig eller fortsätter som perenner) och därmed också köpa nytt för en höstplantering i krukorna. Men jag tänkte vänta lite till, känner att det ju bara är augusti och vill inte för tidigt skapa höststämning runt huset. Vi skördar potatis och bondbönor (underbara stekta i vitlök och örter).

P håller på att snickra blomlådorna vid gäststugans trädäck, återkommer med blid på det senare. Jag håller också på att planera nästa års trädgårdsprojekt genom att titta i böcker och leta inspiration. Och en och annan skiss. Mest prioriterade projektet nästa år är att göra klart platån, vilket bland annat innebär planteringar till vänster när man kommer nerför trappan. Det var där jag först tänkt ha min djungelträdgård men har hela tiden stört mig på att den inte riktigt passar in där. Nu har jag hittat ett nytt läge för den, till höger om platån och bakom gäststugan. Det kommer bli kanon. Men kanske måste jag vänta 2 år nu då innan djungelprojektet blir av. Får se.

Platån

Platån

 

Mest majestätisk just nu är Syrenhortensia Grandiflora vars blommor nu börjar skifta mot rosa. En härlig buske.

IMG_1335 IMG_1333

 

Fjärilsbusken (syrenbuddlejan) drar till sig….just det: fjärilar!

IMG_1329 IMG_1328 IMG_1327

Jag vet, jag envisas med mina bilder på hortensian, men visst är det magiskt att färgerna förändras så här? Lite mörkare kommer de att bli men inte mycket.

IMG_1350 IMG_1348 IMG_1346

 

Övrigt från trädgården just nu:

kärleksört

kärleksört

Kärleksört

Kärleksört

IMG_1322

Kärleksört

Kärleksört

IMG_1343 IMG_1342

Ros New Dawn

Ros New Dawn

IMG_1338

Sommarmalva

Sommarmalva

 

Blommar just nu:
Vidjehortensia Anna-Belle
Klätterros New Dawn
Höstanemon
Buddleja davidii (Syrenbuddleja)
Hortensia Preziosa
Syrenhortensia Grandiflora
Röd ros
Ros Pink Fairy
Kransveronika
Strandveronika Schneeriesin
Strandveronika lila
Sommarmalva Mont Blanc
Lavendel
Jättedaggkåpa
Trädgårdsnäva Katherine Adele
Kärleksört

