Etiketter

, , , ,

Vecka 35, augusti 2014

Idag har vi varit ute i skogen och plockat svamp hela familjen. Finns en hel del kantareller men framförallt fina stensoppar (Karl-Johan)! Har aldrig plockat som många KJ som i år faktiskt. Denna veckan har jag också inhandlat lite fina höstblommor som jag satt i krukor vid entrén och på balkongerna, återkommer imorgon med bilder på det. Och så har jag blivit med bougainvillea! Den bara stod där, på reabordet på Ulriksdal, och ropade mitt namn. 200 spänn var taget. Trots den blygsamma summan hoppas jag att den kommer överleva vintern och förgylla balkongen även nästa år. Hoppas att den står ut med att övervintra nere i gäststugan tillsammans med olivträd och annat.

Bougainvillea

Bougainvillea

Nu kommer jag också att visa något ovanligt. Det här är andra gången någonsin för mig som prickbladen blommar! Har bara hänt en gång förut alltså och det var för flera år sedan. Denna prickblad kommer från en riktigt gammal planta från Pelles farmor ursprungligen.

Prickblad

Prickblad

Hortensiorna blommar fortfarande fint och nu kommer även kärleksörten igång.

klätterros 'New Dawn'

klätterros ‘New Dawn’

Hortensia Preziosa

Hortensia Preziosa

Hortensia Preziosa

Hortensia Preziosa

Kärleksört

Kärleksört

Kärleksört

Kärleksört

Syrenhortensia 'Grandiflora'

Syrenhortensia ‘Grandiflora’

Syrenhortensia 'Grandiflora'

Syrenhortensia ‘Grandiflora’

 

Blommar just nu:
Klätterros New Dawn
Höstanemon
Buddleja davidii (Syrenbuddleja)
Hortensia Preziosa
Syrenhortensia Grandiflora
Röd ros
Ros Pink Fairy
Kransveronika
Strandveronika Schneeriesin
Strandveronika lila
Sommarmalva Mont Blanc
Lavendel
Jättedaggkåpa
Trädgårdsnäva Katherine Adele
Kärleksört

Ha det gott! //Marina

