Vecka 6, februari 2015

Trädgården ligger fortfarande och vilar under snötäcket, och bloggen likaså. Men nu så kommer de båda så sakteliga vakna till liv. För jag vet till exempel att julrosen knoppar under snön, det gjorde den redan i december innan snön kom. Och nu är det också snart dags att sätta igång med olika projekt såsom att beskära pelargoner mm.

Förra veckan upptäckte jag att någon varit inne och knipsat av grenar på min nyplanterade magnolia som jag fyndade på Ulriksdal i höstas. Jag ser harspår i snön och något som mycket väl kan vara rådjursspår också. Vem är boven?

wpid-imag3272.jpg

Har vinterförvaring på mina olivträd, bougainvillean, Afrikas blå lilja mfl nere i gäststugan som vi sänkt temperaturen i (så länge någon inte ska bo där förstås). Var nere och vattnade och upptäckte att Afrikas blå lilja både blommade och knoppade! Varför gör den inte det i juli istället? Tyvärr var stjälken med blomman överhopad med småkryp troligtvis löss så den kastade jag ut i snön. Får hoppas att knoppen öppnar sig och visar en frisk blomma.

wpid-imag3274.jpg

Visst är väl naturen vacker även när den vilar och återhämtar sig?

wpid-imag3271.jpg

