Etiketter

,

Vecka 13, mars 2015

För lite drygt en vecka sedan lade sig snön igen över tomten och vi tog en eldningsdag då vi eldade upp julgranen, en massa sly och grenar som varit liggande i vinter. Skönt med en utedag för jag passade samtidigt på att tömma höst- och vinterkrukor mm.

IMG_1940 IMG_1941 IMG_1947

Som tur väl var smälte den snabbt bort så att det fick kännas som vår igen.

Något som verkligen blev ett lyft för framsidan av huset var min stora vårstädning då jag tog bort gamla krukor, sopade rent och bort med gamla lövsamlingar samt klippte ner perenner. Passade också på att åka iväg till lokala handelsträdgården för att köpa ett par vårblommor som får pynta entrén istället för vinterpyntet som nu är borta. Jag och barnen valde varsin vårblomma, Meja valde tusensköna, Moa pingstlilja och jag kungsängsliljan.
Höstljungen såg någorlunda fräsch ut så den får vara kvar ett tag till som kontrast till vårblommorna.

IMG_1951 IMG_1953

Barnen har också fått pynta årets påskris.

IMG_1957

Ett tips för att ta tillvara på julrosorna inne är att lägga blomman i ett vattenbad så att blommans inre syns.

Ett tips för att ta tillvara på julrosorna inne är att lägga blomman i ett vattenbad så att blommans inre syns.

Håll också utkik efter den lilla hasselblomman som går att se nu.

IMG_9468

Och så har haren ätit upp krokusen. Tur att nya är på G i andra rabatter.

Blommar just nu:

Julros

Krokus

Tussilago

Hassel

