Etiketter

, ,

Vecka 19, maj 2015

I helgen som var har det varit mycket grävarbete i trädgården. Växter har flyttats och fått ny hemvist. Bland annat jordgubbarna som snart tagit upp två av fyra stora odlingslådor. Och det funkar ju inte för nu måste jag sätta potatis och annat i dem istället. Så jag och P gjorde ett litet jordgubbsland direkt på marken istället. Men jag har sååå många jordgubbsplantor över så några åkte ner i en kruka och resten får jag ge bort.

wpid-imag3700.jpg

Annat som har fått flytta är amerikanska blåbären som inte alls trivdes där de stod. Nu flyttade jag ut båda buskarna till en del av naturtomten där det växer svenska blåbär och planterade de i rhododendronjord (sur jord). Hoppas de kommer att trivas bättre där och tacka mig med ett par bär.

Min stackars rabarberplanta får aldrig vara ifred och hämnas genom att förbli väldigt liten. Nu flyttade jag den igen, nära stugan och vid röda vinbären. Nu är jag nöjd. Tror jag i alla fall. Och samtidigt passade jag på att dela den och fick två plantor.

wpid-imag3706.jpg

Blommar just nu:

Vitsippa
Vårstjärna
Tete á tete
Forsythia
Lungört
Påsklilja
Pärlhyacint
Gullviva
Viva Sapphire Blue
Ormöga
Körsbärsträd Stella och Van
Norsk brudspirea

