Etiketter

, , ,

Vecka 23, juni 2015

Nu går det fort! Lika fort som nya blommor slår ut, lika fort har någon annan blommat över.

Jag är så glad att jag hann ta en bild på den enda blomman som jag får i år på min nyinköpta magnolia! Den som blev hemskt illa åtsatt av hare eller rådjur i vintras…

Magnolia 'Sunrise'

Magnolia ‘Sunrise’

Finast just nu är:

Knopp av rosa azalea

Knopp av rosa azalea

Gräslök

Gräslök

Humleblomster

Humleblomster

Syren

Syren

Rhododendron 'Percy Wiseman'

Rhododendron ‘Percy Wiseman’

Rhododendron 'Percy Wiseman' framför japansk lönn

Rhododendron ‘Percy Wiseman’ framför japansk lönn

Azalea pontica och orange azalea framför lönn

Azalea pontica och orange azalea framför lönn

IMG_2232

Violerna i stenläggningen

Violerna i stenläggningen

Nu är det också hög tid att göra årets hostmedicin, dvs gransskottssirap! Se här.

IMG_2255

Förra och förrförra veckan har jag sått en massa grönsaker i odlingslådorna. Nu börjar potatisen komma upp lite mer och det är därför snart dags att kupa dem.

IMG_2254

Sen kan jag ju också göra en slutsats av årets övervintring av växter. Att sätta in växterna i vår gäststuga och dra ner temperaturen till omkring 10 grader (om ingen bor där förstås) har visat sig vara det bästa vi gjort. Olivträden är jättefina och aldrig någonsin har Afrikas blå lilja sett så här fina ut efter en vinter. De knoppar redan!

IMG_2221

Men jag kan inte låta bli att sakna några i trädgården. Vart har vissa växter tagit vägen? Mitt i stora rabatten på platån ekar det tomt så där undrar jag vad som har hänt, bland annat har det höga vackra vitbrokiga prydnadsgräset dött i vintras. Likaså den jättefina clematisen ‘Ekstra’ som jag köpte i höstas. Men vart har kirgislöken (allium), och all morgonstjärna och aftonstjärna tagit vägen? Hallå??! Ni borde vara här nu snart…

Blommar just nu:

Gullviva, gul och röd
Ormöga
Rhododendron, Impeditum Select
Sibirisk klematis, Clematis Sibirica
Rhododendron ‘Cunninghams White’
Vit löjtnantshjärta
Rhododendron ‘Percy Wiseman’
Tusensköna
Humleblomster
Guldazalea/azalea pontica
Syren
Orange azalea
Hundkex
Alunrot
Kantnepata
Rosenplister
Akleja

