Etiketter

, ,

Vecka 35, augusti 2015

Det har varit högsommar och bloggandet har legat nere. Vi har varit utomlands i Grekland, läs mer om det på resebloggen http://www.reseinspiration.com, haft gäster, inneboende, fixat stor fest, avslutat jobbuppdrag, byggt möbler mm. Bloggandet har i allt detta blivit lidande men nu lovar jag att jag är tillbaka!

Jag har i sommar varit extra nöjd med mina agapanthus som aldrig varit så fina som i år. Övervintringen i en sval gäststuga gjorde susen. Olivträden samma sak.

IMG_2737 IMG_2744

Annat som blommat fint nu i augusti är syrenbuddlejan, Buddleja Davidii, som är en riktig fjärilsmagnet.

IMG_2733 IMG_2731

Hortensiorna gör mig aldrig besviken. Vita vidjehortensian ‘Anna-Belle’ blommar i år med enormt stora klot, stora som hjälmar!

IMG_2743 IMG_2741

Är också extra glad för gåvor från en trevlig läsare som i utbyte för en prickbladsstickling gav mig en gul pionplanta, rosenpionfrön och taklökar! Lycka!

Inför stora festen härhemma för att fira att P fyllt 50 och jag 40 så ville vi ha lite ordning i ogräspartiet på platån. Så det blev till att gräva bort ett ca 5-10 cm djupt skikt och fylla på med bark runt växterna. Detta är en tillfällig lösning i väntan på att vi ska bestämma oss för vad vi ska göra med ytan men nu ser det i alla fall lite mer städat ut.

wpid-20150815_182449.jpg wpid-20150815_182458.jpg

Blommar just nu:

Klätterros New Dawn
Höstanemon
Buddleja davidii (Syrenbuddleja)
Hortensia ‘Preziosa’
Vidjehortensia ‘Anna-Belle’
Ros Pink Fairy
Kransveronika
Strandveronika Schneeriesin
Strandveronika lila
Lavendel
Jättedaggkåpa
Blodtopp Sanguisorba officinalis ‘Pink Tanna’
Präriedroppgräs
Rosenspirea

