Vecka 20, maj 2016

Sen sist har det hänt mycket i trädgården. Den nästan högsommarvärme som vi  sig.fick för ett par veckor sedan fick trädgården fullkomligt att explodera.
Alla växter som övervintrat i gäststugan står nu ute och är ansade. Olivträden har tyvärr torkar ut en del men har överlevt. Fick klippa ner dem ganska mycket men ser hyfsade ut ändå. Något annat jag fick klippa ner mer än jag önskade var i stort sett alla rosor och då framförallt klätterrosen New Dawn. Vintern har tagit hårt på den och många grenar var döda.

Något som däremot växer så att det knakar är rabarbern som jag ju flyttade till en ny växtplats förra året. Och nu trivs den minsann och belönar med riklig skörd.

Köpte en hel del tulpanlökar på blomstermarknaden i Amsterdam för ett par veckor sedan. De har jag petat ner i krukor och hoppas att de kanske tittar upp redan i år. Då vi bor i ett rådjurshärjat område så får min tulpanodling rymmas i krukor på balkongen dit rådjuren inte tar sig.

Blommar just nu:

Vitsippa
Forsythia
Pärlhyacint
Gullviva
Viva Sapphire Blue
Ormöga
Körsbärsträd, Stella och Van
Norsk brudspirea
Narcisser, bl a Triandrus Thalia, Acropolis, Mount Hood, Pink Pride
Rhododendrum, Impeditum Select
Sibirisk klematis
Hägg
Buskrosling, Japanese mountainfire
Vit löjtnantshjärta
Rabarber

 

