Vecka 39, september 2014

Halva priset på perenner och buskar på Slottsträdgården Ulriksdal! Så jag och äldsta dottern åkte dit i lördag och jag fyllde upp bilen med följande:

  • Röd rudbeckia Echinacea purpurea ‘Magnus’ x4 – andra försöket men rudbeckia
  • Svart stockros Alcea rosea ‘Nigra’ x 3 – tredje eller fjärde försöket med stockros. Och definitivt sista. Kanske har för lerig jord för deras smak.
  • Gul vacker pion ‘Garden Treasure’ x 1 Se bilder här
  • Blodtopp Sanguisorba officinalis ‘Pink Tanna’ x 1. Har jag planterat vid prydnadsgräs vilket jag tror blir en fin kombination
  • Rodgersia aesculifolia x 2. Skuggbladen ska vara till min djungelhörna som jag ska ha i framtiden. Så länge har jag grävt ner de tillfälligt där det fanns plats.
  • Clematis ‘Ekstra’. Har jag samplanterat med mina andra clematis nere vid nya blomlådorna vid gäststugan. Underbart fin blå färg så jag kunde inte motstå. Se bilder på wikipedia
  • Och så kronjuvelen. En magnolia ‘Sunrise. Såg så otroligt vacker ut på bilden och jag har länge velat ha en magnolia så nu när det var halva priset slog jag till. Ett spontaninköp eftersom jag ju inte vet vart jag ska ha den. Funderar på att ha den i kruka innan jag hittar dess rätta hemvist. Se bilder från wikipedia.
Blandade fynd från Slottsträdgården Ulriksdal

Blandade fynd från Slottsträdgården Ulriksdal

Magnolia 'Sunrise'

Magnolia ‘Sunrise’

Så att gräva ner det här har jag ägnat mig åt idag. Har förra veckan grävt upp och planterat clematisplantor i nya blomlådorna också som ska täcka in nedre delen av trädäcket runt gäststugan.

Nyplanterat. Clematis

Nyplanterat. Clematis

Har också börjat höststäda trädgården och tomten. Satt in lilla matmöblerna och loungemöblerna i garaget och förberett för att sätta in känsliga växter. Men upptäckte att jag behöver fler fat att ha under krukorna så det ska jag åka och inhandla på vägen från jobbet imorgon.

Blandat från trädgården just nu:

Höstfärger smyger på

Höstfärger smyger på

IMG_1557 IMG_1556

Kärleksört

Kärleksört

Hortensia Preziosa

Hortensia Preziosa

 

Blommar just nu:
Klätterros New Dawn
Höstanemon
Hortensia Preziosa
Syrenhortensia Grandiflora
Röd ros
Lavendel
Jättedaggkåpa
Kärleksört
Körsbärsbenved
Europeisk benved
Melinia arundinacea ‘Transparent’
Miscanthus sinensis ‘Dronning Ingrid’
Japanskt blodgräs, Imperata cylindrica ‘Red baron’
Isop
Präriedroppgräs

//Marina